logo nahayi

چه مباحثی در المپیاد نجوم می آید؟

شاید برای بسیاری از علاقه مندان به شرکت در المپیاد نجوم سوال هایی از این قبلی که موضوعات کلی به چه صورتی است و یا باید در چه مباحثی تلاش بیشتری داشته باشند پیش بیاید به همین دلیل سعی داریم در این قسمت به المپیاد بپردازیم تقریباً می‏توان موضوعات المپیاد نجوم را در شش سرفصل تقسیم بندی کرد.


 نجوم کروی
نجوم کروی که به علم هیئت نیز شناخته می‏شود، به حرکت ظاهری اجرام آسمانی می‏پردازد و حرکت قبل و بعد آنها را تحلیل می‏کند. در این علم تنها ظاهر حرکت موضوعیت دارد و مهم نیست که زمین به دور خود می‏ چرخد یا ستارگان و خورشید به دور زمین! و این علم با گذر زمان دچار تغییرات نمی‌شود زیرا بر مبنای مشاهدات طرح ریزی شده است.
ابزارهای رصدی
تلسکوپ‏های مرئی، رادیویی و …، خود به تنهایی برای ستاره ‏شناسان مهم نیستند و صرفاً به جهت این که به کمک آنها می‏توان اطلاعات بیشتری را از اجرام آسمانی استخراج کرد، مورد مطالعه قرار می‏ گیرند. در این بخش، عموماً محاسبه ‏ی حداکثر بزرگنمایی، مردمک خروجی، حد قدر، توان تفکیک و… مورد سوال قرار می‏گیرد.
اخترفیزیک و تابش
تحول ستارگان، زندگی آنها، تولید انرژی و سرانجام آنها اساس اخترفیزیک را تشکیل می‏دهند و مسائل مربوط به نور خارج شده از  ستارگان، محاسبه‏ ی درخشندگی، قدر و… از موضوعات مهم بخش تابش به شمار می‏روند.
مکانیک آسمانی
اِعمال روابط و مسائل مکانیک زمینی بر روی اجرام آسمانی، مکانیک آسمانی یا مکانیک سماوی نامیده می ‏شود. تحلیل حرکت، چرخش، سرعت و تغییرات پیش روی اجرام آسمانی، عموماً از موضوعات اصلی مکانیک سماوی به شمار می‏روند.
کیهان شناسی
موضوعات و مسائلی پیرامون کهکشان‏ ها، تولد و سرنوشت عالم و تمام مواردی که در ستاره‏ شناسی بزرگ مقیاس (کهکشان ‏ها و بزرگتر از آن) مورد بررسی قرار می‏گیرد، جزو مباحث کیهان شناسی به شمار می‏ روند. بخش اخترفیزیک، مکانیک سماوی و کیهان شناسی، بخش‌هایی از نجوم هستند که با گذشت زمان و پیدا شدن فرضیات جدید نظریات و فرضیات قبلی برچیده می‌شود و نظریات چند قرن قبل ممکن است برای ما  خنده آور و مضحک باشد ولی مطالعه ی آن ها ما را در فهم بهتر علم نجوم یاری می نمایید.
نجوم عمومی و رصد
برخی از مطالب حفظی مانند حرکت معکوس سیاره‏ ی زهره به دور خود در مقایسه با سیارات دیگر، از جمله مهمترین و کارآمدترین موضوعات نجوم عمومی به شمار می ‏روند. در بخش رصد نیز عموماً سؤالات به گونه‏ای طرح می ‏شود که تنها شرکت کنندگانی که کاملاً بر آسمان مسلط هستند از عهده‏ ی پاسخ دادن به آنها برآیند.