logo nahayi

مراحل المپیادهای علمی در ایران

مراحل المپیادهای علمی در ایران به شرح زیر می باشد:
۱) مرحله ی اول:این مرحله به صورت چند گزینه ای و در اواسط فصل زمستان هر سال برگزار می شود که در آن بیش از 150هزار نفر در 7 رشته به رقابت می پردازند.نتایج این مرحله اواخر اسفند ماه هر سال اعلام می گردد و حدود هزار نفر در هر رشته پذیرفته می شوند و به مرحله ی دوم راه می یابند. 


۲) مرحله ی دوم: در اوایل اردیبهشت ماه هر سال برگزار می شود و راه یافتگان به این مرحله (حدود هفت هزار نفر) در آن به رقابت می پردازند.این مرحله به صورت تشریحی برگزار می شود (در برخی رشته ها سوال های چند گزینه ای و عملی نیز وجود دارد).نتایج این مرحله اواخر خردادماه هر سال اعلام می شود و 40نفر در رشته به مرحله سوم راه پیدا می کنند.
۳) مرحله ی سوم :این مرحله به نام دوره ی تابستانی  یا دوره ی چهل نفر نیز شناخته شده است و در تابستان هر سال در محل باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می گردد.در مرحله حدود 40نفر در هر رشته طی 10هفته به وسیله ی اساتید متخصص تحت آموزش و آزمون قرار می گیرند و سرانجام به صورت متوسط ۱۰نفر در هر رشته به مدال طلا دست پیدا می کنند و به مرحله ی چهارم راه می یابند.
۴) مرحله ی چهارم:دانش آموزانی که در مرحله ی چهارم مدال گرفته اند طی ۶ماه به رقابت می پردازند و پس از برگزاری چندین آزمون و تعیین نمره های آنها اعضای تیم های ملی برای شرکت در المپیادهای جهانی انتخاب می شود.
۵) مرحله پنجم: اعضای تیم ملی برای شرکت در المپیاد جهانی به کشور میزبان اعزام می شوند و در آنجا با دانش آموزان دیگر کشورها به رقابت می پردازند.