logo nahayi

ابرهای ماژولانی چه هستند؟

www.shabafrouz.ir-ابرهای ماژولانی چه هستند؟

ابرهای ماژولان عبارتند از دو کهکشان کوچک که قمرهای کهکشان ما محسوب می شوند، درست همانگونه که ماه، قمر کره زمین است. این کهکشان ها برای اولین بار در سال ۱۵۱۹ م.(۸۹۷ ش.) توسط فردیناند ماژولان، دریانورد و مکتشف، در طول دریانوردیش به دور جهان به ثبت رسید.

این کهکشان ها به وضوح و با چشمان غیرمسلح در نیمکره جنوبی قابل رؤیت هستند و تقریباً همانند اجزای منفک راه شیری به نظر می رسند، در حالی که در واقع در فاصله زیاد جنوبی قراردارند به طوری که از اروپا و آمریکای شمالی نمی توان آنها را ديد. دو نمو نه از این ابرها وجود دارند. ابر ماژولانی کوچک و ابر ماژولانی بزرگ. اندازه ابر ماژولانی کوچک نصف ابر بزرگ است.فاصله آنها در حدود ۱۶۰۰۰۰ سال نوری است و بسیار کوچک تر از کهکشان ما می باشند. پهنای آنها به ترتیب ۲۵۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ سال نوری است.

هر دو از نظر شکل نسبتاً منظم اند، اگرچه ابر بزرگتر علاماتی را که نشان دهنده یک نوع کهکشان که به نام مارپیچ بسته شناخته شده است از خود نشان می دهد. ابر بزرگ شیء جالبی است، چرا که شامل مقدار زیادی از ستارگان بسیار روشن (ستارگان آبی روشن خیلی داغ)، خوشه های کهکشانی، گاز، گرد وغبار و سحابی روشن می باشد. بزرگترین سحابی گسیل کننده نور شناخته شده یعنی سحابی تارانتلا در داخل ابر بزرگ واقع است. همچنین ستاره فوق العاده روشن اس - دوردس (که یک میلیون بار از خورشید ما روشن تر است) نیز در این ابر قرار دارد. همچنین خوشه های کرهای کوچک در ابر بزرگ وجود دارد امّا، برخلاف خوشه های کره ای به دور کهکشان ما، این ها شامل ستارگان آبی روشن و خیلی جوان هستند. به طورکلی چنین به نظر می رسد که به طور متوسط ستارگان داخل این ابر از ستارگان موجود در کهکشان ما جوان تر هستند.

منبع: کتاب 186 پرسش و پاسخ نجومی