logo nahayi

فیلم جاذبه (Gravity)

BK21RyfCIAAdxm1.jpg large1

«جاذبه » یکی از آثاری بود که آلفونسو کارون سالها ایده ساخت آن را در ذهنش داشت اما بنا به گفته خودش، به جهت اینکه قدرت تکنولوژی در زمان شکل گرفتن این ایده در ذهنش به اندازه کافی نبود، از ساختن این فیلم منصرف شده بود تا سال ۲۰۰۹ که جیمز کامرون با فیلم « آواتار » ، انقلابی در جلوه های ویژه کامپیوتری برپا کرد.

« آواتار » و تکنیک های جدید خلق جلوه های ویژه و مخصوصاً بخش سه بعدی آن، کارون را مجاب کرد که تکنولوژی مورد نظرش برای ساخت « جاذبه » ظهور کرده و وی می تواند ایده ای که سالها در پی ساختن فیلم براساس آن بوده را فیلم تبدیل کند. حالا « جاذبه » پس از مدتها کار فنی ( مدت زمان فیلمبرداری این اثر معمولی بود اما اقدامات پس از تولید مدتها طول کشید ) ، به اکران در آمده آن هم در حالی که اکثر ستاره های هالیوود به بهانه های مختلف از بازی در این اثر خودداری کردند و در نهایت نوبت به ساندرا بولاک و جورج کلونی رسید تا در این اثر پردردسر حضور پیدا کنند.

مهندس پزشک برتر ناسا به نام ریان استون ( ساندرا بولاک ) در اولین سفر خود به خارج از کره زمین، به همراه فضانورد با تجربه مت کوالسکی ( جورج کلونی ) به یکی از ماموریت های شاتل اعزام می شوند. اما درست در زمانی که آنها در حال انجام ماموریت هستند، یک تکه از سفینه فضایی متعلق به روسیه به شاتل آنها برخورد کرده و شاتل آنها را نابود می کند. با اینحال ریان پس از این فاجعه زنده زنده مانده اما ارتباطش با زمین و فرمانده قطع می شود و این در حالی است که اکسیژن وی هم در حال اتمام است...

«جاذبه » اکثری کاملاً یکدست و جذاب است که به واسطه حضور عوامل کاملا حرفه ای، 90 دقیقه تماشاگر را درگیر خود می کند و اجازه راحت نفس کشیدن را به مخاطب خود نمی دهد. ما در«جاذبه » در مجموع با ۲ بازیگر مواجه هستیم که به شخصیت پردازی بسیار خوبی دارند و انگیزه های رفتاری آنان بطور کامل توسط آلفونسو کارون به تصویر کشیده شده و تماشاگر کمترین ضعفی را در این بخش حس نخواهد کرد. کارون به خوبی توانسته تاثیر ترس بر تصمیم گیری های ضعیف شخصیت اصلی داستان را نمایان کند و شخصیت قوی اما شکننده ریان را برای تماشاگر شرح دهد. خوشبختانه کارون شخصیت اصلی داستات را بی جهت در اعماق فضا متحول نمی کند و بی جهت هم آنان را صاحب انگیز نکرده است. به همین جهت مخاطب « جاذبه » خیلی راحت می تواند با شخصیت های فیلم را درک کرده و با آنان کنار بیاید.

«جاذبه » علاوه بر شخصیت پردازی دقیق ، از کارگردانی فوق العاده ای هم بهره می برد که به واسطه حضور آلفونسو کارون و سبک خاص کارگردانی اش، بدون شک تماشاگران را حیرت زده خواهد کرد. به تماشای « جاذبه » نشسته و شات های طولانی این فیلم را مشاهده کنید که کاملاً منحصر به فرد و بی نظیر است و مهمتر اینکه در فضایی بی صدا رخ می دهد. کارون در نمای برخورد پسمانده سفینه روسی به شاتل، با وسواس آشنایی که از او سراغ داریم، نمایی طولانی و جذاب را خلق کرده که نفس ها را در سینه حبس می کند . چنانچه موفق به تماشای این فیلم بصورت سه بعدی شوید، نماهای طولانی می تواند واقعاً شما را به وحشت بیندازد!

منبع: مووی مگ