logo nahayi

اختر زیست شناسی(زیست شناسی کیهانی)

شب افروز-اختر زیس شناسی-زیست شناسی کیهانی

زیست شناسی کیهانی علمی تلفیقی است که برای پاسخ دادن به سوالات پایه ای چگونگی تشکیل حیات و تکامل آن ، از تلفیق اطلاعات علومی هم چون ستاره شناسی ، زیست شناسی و دیگر دانش ها بهره می جوید. با توجه به این که این علم دانشی جدید محسوب می شود، اما پیشرفت بسیار زیادی داشته است. از جمله تحقیقات مهم در این زمینه ، ماموریت های مریخ نوردان است که اطلاعات سودمندی پیرامون شرایط جوی، دمایی و شیمیایی مریخ را جمع آوری کرده و به زمین فرستاده اند.

ادامه مطلب

خاک مریخ می تواند میزبان حیات باشد

شب افروز-مریخ-سفر به مریخ-اختر زیست شناسی-زیست شناسی کیهانی

جدید ترین اطلاعات دریافتی از فينيكس نشان می دهد که خاک مریخ توانایی پشتیبانی از حیات را دارد. فينيكس با تجزیه خاک سطح مریخ یا سنگپوش مریخ ، نشان داد که مواد معدنی به وفور در خاک مریخ یافت می شوند و خاصیت اسیدی آن هم به اندازه ای نیست که مانع شکل گیری حیات در آن شود .

ادامه مطلب

داستان شهاب‌ سنگ آلن‌ هیلز

شهاب‌ سنگ آلن‌ هیلز

هنگامی که در اواسط دهه 1990 / 1370، یک گروه تحقیقاتی متوجه شد که اجسامی درون یک شها‌ب‌ سنگ فروافتاده از مریخ شبیه فسیل هستند، این نمونه تنها مورد در دست بشر از فسیل‌ های احتمالی مریخی بر روی شهاب‌ سنگ‌ها بود. با این حال گروه با پیدا کردن دو شهاب‌ سنگ فسیل مانند دیگر، اکنون 3 نمونه در دست دارد. محققان هوستون بر این باورند که با مدارک بدست آمده، داده‌های آن‌ها، گذشته مریخ را از 3.6 میلیارد تا 1.4 میلیارد سال پیش پوشش می‌ دهد. بنابراین مشخص است که شبکه‌ای از میکرو ارگانیسم‌ ها حدود 3.6 میلیارد سال پیش یعنی یک میلیارد سال پس از شکل گرفتن این سیاره در منظومه شمسی در زیر سطح مریخ به‌ وجود آمده‌ اند.

ادامه مطلب

یافتن منابع زیرزمینی متان در مریخ

 

GHDGDG

بر اساس دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌هایی که تاکنون صورت گرفته، در سه منطقه از جو مریخ گاز متان تشخیص داده شده است. بر اساس یافته‌های اخیر که بیشتر ناظر بر منبع این گاز است، متان می‌تواند طی فرآیند‌های زمین‌شناسی پدید آمده باشد یا شاهدی بر وجود زندگی در زیر سطح مریخ باشد.

ادامه مطلب

کشف H2O2 در جو مریخ

کشف H2O2 در مریخ

گروهی از ستاره شناسان با انجام مشاهدات طیف سنجی به کمک تلسکوپ «جیمز کلرک ماکسول»، برای اولین بار موفق به کشف مولکول «پراکسید هیدروژن» (H2O2) در جو سیاره ی مریخ شدند.

ادامه مطلب

مقالات دیگر...